2011. augusztus 5., péntek

Digitalizált retro süti: a kakaós - túrós kocka


A reszelt túrós. Egy újabb sütemény a múltból. Rendes vidéki háziasszonyok remeke :) Ma már csak az süt ilyet, aki nem akar mindenáron öt perc alatt végezni, nagyon olcsón, cseppet sem hizlalós édességet gyártani. Tegye fel a kezét, aki még is. 

Hiába igyekszem, nem tudok visszaemlékezni arra, hol és mikor ettem először ilyet. Arra viszont emlékszem, hogy mennyire felnéztem minden "nénire", aki ilyesmit rakott az asztalra. A süteményezés nekem olyan varázslatos dolognak tűnt. A kalóriát pedig akkortájt a kutya sem számolgatta.

"Süttem egy kis tésztát, e". (Zene füleimnek.) "Egyé te jány egy kis édesset, mer' elfogycz mán." (Háhhá). Soha nem kértem el recepteket. Eszembe se jutott, hogy lesz az úgy, hogy én leszek az, aki "süttem".

Aztán egyszer csak, úgy jó tíz évvel ezelőtt lapozgatom a Nők Lapját, és mit látnak szemeim: a kakaós - túrós kockát, Lajos Mari főzős rovatában. Az eredeti recept azóta kissé átalakult, úgyhogy ha kérdezik, én is úgy mondom, ahogy a rendes házasszonyok: "na én azt úgy rakom, hogy...". 

A blogírás egyik oka, hogy Bobbinak legyen rendes, családi receptgyűjteménye. Így szépen lassan "feldolgozom" a most még javarészt cetliken, kitépett újságlapokon vagy fejben sorakozó kedvenceket.  Az, hogy a kakaós-túrós csak most került elő, egyértelműen azért van, mert ehhez a sütihez hangulat kell, türelmes reszelgetés (:::) és egy egész kiló friss túró. Ráadásként rémesen nagy adag sül ki belőle: vagy társaságnyi embergyülekezet, vagy csomagküldés lehetősége is kell hozzá.


Kakaós - túros kocka, hozzávalók: 
a tésztához: 40 dkg liszt, 25 dkg margarin, 10 dkg porcukor, 3 evőkanál kakaópor, 1 tojás sárgája, 1 teáskanál / 1/2 cs. sütőpor
a krémhez: 1 kg túró, 10 dkg darált háztartási keksz, 3 tojás, 2 közepes alma, 1 citrom reszelt héja, 6 evőkanál porcukor,
opcionális: 10 dkg mazsola, 2 cs. vaníliás cukor, 1/2 dl rum/mandulalikőr, porcukor a szóráshoz

tepsi méret: kb. 25X30 - 30X35


Elsőként veszem a nagy ciklámen papírdossziémat, kikeresem belőle a receptet. Kissé viharvert szegény, pont ideje, hogy digitalizáljam. Bobbi még egész 3 órát lesz itthon, aztán átadom a Kertész utcában a nagypapája barátjának, aki "leszállítja" az unokát a Papának. A tervek szerint a fél tepsi sütit is viszi, úgyhogy igyekeznem kell, már amennyire lehet úgy iparkodni, hogy a készítmény időigényes, a tetejében fotózni is akarnék közben.



Tálba szitálom a lisztet, majd ráreszelek egy egész csomag hideg "kockarámát". Elvben úgy kellene, hogy a zsiradékot hagyom teljesen felpuhulni, úgy könnyebb. Hozzáadom a kakaóport, majd nagyjából összemorzsolom a három tételt. Most jön a cukor, majd a többi hozzávaló. Elkezdem morzsolgatni, gyurkászni. Eleinte teljesen reménytelennek tűnik, hogy ebből valaha is egybefüggő, egybeálló tészta legyen. De az lesz. Semmi esetre sem szabad vizezni, tejezni, vagy ilyesmit tenni vele. Az eredeti receptben 15 deka cukor van. Mint mindig, ha tehetem, most is elvontam egy részét az édesítőnek. Nem, mintha ettől sokkal kevesebb lenne a kalóriatartalma. Egyszerűen csak elég ennyi is. 

Mire összeáll a tészta, derengeni kezd, mi az egyetlen gondom ezzel a fajta tésztakészítéssel. Lefényképezem, aztán kivakarászom a körmeimet. 


A tésztát 4 adagra osztom, lapos, kerek formákat igazítok belőlük, majd fóliázom, a mélyhűtőbe teszem őket. Kötelező dermeszteni, különben nem lehet reszelni. Egy éjszakára a hűtőbe kellene tennem, de olyat még soha nem tettem vele. Ennyire ritkán vagyok előrelátó. 

Amíg dermednek a korongok, készül a krém.

Elsőként a habok. Szétválasztom a tojásokat, a fehérekhez hozzáadom, ami a tésztából kimaradt. Három - három evőkanál porcukorral mindkettőből habot készítek. Bobbi közben lereszeli az almákat és a citromhéjat. Narancs most nincs, ahogy mazsola se. Előbbit nem hoztam, utóbbit Bobbi okán tilos beletenni. Ha szeretnél mazsolát, előbb forrázd le, hagyd állni egy keveset a rumban. 

A túrót tálba teszem, kissé összetöröm, majd elkeverem benne a darált kekszet. Lajos Mari babapiskótát ír, a habokhoz 15 és 10 deka porcukrot. Csak, hogy tudd. Vaníliás cukrot is tesz, ahogy a tésztába is rak. Ő igen, én most nem.


A túróhoz adom a reszelt almát, a citromhéjat, a habokat is belekeverem. Végül belelocsolok fél deci mandulalikőrt. Az eredeti receptben nincs alma. Nekem kicsit száraz nélküle a krém, de én még a bejgli töltelékekbe is teszek almát, a mák és a dió mellé, úgyhogy az alma nélkülözhetetlen itt.


A tepsit kicsit megvajazom, kibélelem papírral. Kiveszek két korongot a mélyhűtőből, majd a nagylukú reszelőn morzsává alakítom. Elterítem a tepsi alján, rákanalazom, elsimítom a krémet, végül a másik két korongnyi tésztát is reszelem, majd ráegyengetem.


Előmelegített, 200 fokos sütőbe, középre tolom. Tíz perc után visszaveszem a hőfokot 180-ig, még pontosan negyven percet sütöm. 


Ki kell hűteni. Nincs más megoldás, különben nem lehet szeletelni, melegen pedig nem is igazán jó. Ezért kellett nekem az indulás előtt 3 óra. Ha langyosra hűlt, le lehet szórni egy kevés porcukorral, majd szeletelni, dobozolni, tálalni. 


Lajos Mari szerint "Kiadós, finom, sokáig friss marad." 

A recept tanúsága szerint, egy ötször ötös kocka kalória tartalma 204 kcal. Akkor ennek legyen 200 kcal per adag, annyit a cukorelvonással talán megspóroltam. Nem is azért szeretjük, mert hozzájárul karcsúságunk megőrzéséhez, hanem mert  f i n o m.

Végezetül megmutatnám, mi történik akkor, amikor azt hiszem, jó lesz az, ami nem....




Fémdobozokat gyűjtök. Nem nagyon szorgalmasan, csak lassan növelem az ingóság kupacot. Nincs nagyon, de nagyon sok. Az elégnél azért több van. Venni nem igazán szoktam, kapni viszont annál gyakrabban. Ezt a szívecskést Réti Kati hozta. 


Ha barna sütit sütök, mindig megpróbálom valahogy belecsempészni egy dobozba, hátha úgy jobban mutat. Elvben igen, gyakorlatban nem. Ennek simán az az oka, hogy a gép azonnal megtalálja a csillogó részt, az lesz az éles, akár hogyan trükközök, akár "autofokusz", akár nem. Így aztán lesz egy szépen csillogó, éles tárgyfotóm, némi nem éles barna halommal. Fehér tányér. Porcukor. Hemző Károly nyilván előre tudná ezt. A Férjem is. Most biztosan vigyorog is ezen.



1 megjegyzés:

  1. Mutatós retro süti, anno sokszor sütöttük, majd én felelevenítem! :)

    VálaszTörlés