2011. június 14., kedd

Rizses-rozskosárkák, camembert sajttal, fűszeres eperszósszal

Receptversenyes kaland a tihanyi zöldborsos camembert sajttal.


Úgy egy hete kaptam egy email- t Éliás Anditól. (Őt a menzán, ha valami kapcsán emlegetem, csak úgy szoktam jellemezni a névmemória terén nem túl erős Férjemnek: "tudod, a Hihetetlen Nőszemély." Aztán mondhatom is, amit szeretnék, ennyivel képbe is helyezem.) A levélben egy link volt, egy Facebook-os oldal, ami a Tihany Válogatás oldalára vitt tovább. Az üzenet lényege pedig annyi, hogy rám gondolt.
Lényeg: olyan ételt kell előállítani, ami gyors, egyszerű, hozzávalóként valamelyik tihanyi termék. A főnyeremény: Bereznay Tamás séf. Jó, csak egy alkalomra, akkor is főzés a téma, a nyertes konyhájában. Rendben, értettem Andi. Versenyezzünk.

Eltartott néhány napig, amíg kitaláltam, eldöntöttem, mit készítsek.

A camembert sajtot ritkán tekintem alapanyagnak. Rántott sajtként eszem, de a menzán csak néhányszor egy évben. Duplán bundázva nem folyik ki. Ennyit tudok róla mondani. Annyi még eszembe jutott, hogy a hazai sima éttermekben gyakran választom, mert a vegáknak vagy ez van, vagy rántott gomba. Az is idevág, hogy kedvelem, vannak időszakok, amikor még a főzeléken is néhány szelet camembert a feltétem. 

Legjobban kék szőlővel szeretem, mindenféle további kísérő nélkül. Végül is, ha viccelni akarnék, az pont gyors és egyszerű vacsora. Hozzávalók: 1 fürt szőlő, egy csomag tihanyi camembert sajt. Recept: a szőlőt leszemezem, a sajtot felszeletelem. Majd egy szem - egy falat arányban megeszem.

Komolyan vettem a feladatomat, úgyhogy gondolkodtam. A riisi pirakka (karjalanpiirakat) jutott eszembe, amit a nővérem készített már, meghívott szakácsként a menzán. Ez nem egyéb, mint a finnek egyik hagyományos étele, rozslisztes tésztalepénykében sült rizs. Rengeteg vajjal. A rizsbe kapaszkodtam. Sajt és rizs. Ez volt a kiinduló alap.

Nem tudom, mennyire számít gyorsnak (a szőlő és sajt változatnál nyilván lassabb), azt sem, hogy ez egyszerű-e. Szerintem semmi nehézség nincs benne. Hétvégi finomságnak beillik. Legalább is, a menzán megfelelt eme kritériumnak.


Rizses - rozsos kosárkák, camembert sajttal, fűszeres eperszósszal, hozzávalók:
20 dkg (2 csomag) camembert sajt (természetesen Tihany Válogatás), 12 dkg sima liszt, 12 dkg világos rozsliszt, 8 + 10 dkg vaj, 1 tojás, 1 bő evőkanál tejföl, 1 kávéskanál szódabikarbóna, 2 és fél dl kerek szemű rizs, 4 teáskanálnyi só, kb. 8 dl víz
vaj, vagy margarin a formák kenéséhez

A fűszeres eperszósz leírását ide kattintva is  megtalálod.

Fűszeres eperszósz, hozzávalók, ha frissen készítenéd:
15 - 20 dkg friss, vagy fagyasztott eper, 8 dkg cukor, 1 teáskanál őrölt gyömbér, 1 evőkanál balzsamecet


Elsőként bekapcsolom a sütőt, 200 fokra állítom. Most gyorsan és könnyen kell tevékenykedni, úgyhogy annyi idő alatt készítem elő a kosarakat, amennyi idő alatt a sütő bemelegszik. 

A kétféle lisztet egy tálba rakom, hozzáadom a szódabikarbónát, egy kávéskanál sót. Rákockázok tíz deka puha vajat, teszek hozzá egy kanál tejfölt, majd az enyhén felvert tojást. Alaposan összegyúrom, végül nyolc felé osztom. Ha nem akarna összeállni, kevés tejföllel lazíthatod.

A tésztadarabokat golyókká formálom, egyenként, lisztes deszkán, nem túl vékonyra nyújtom. Úgy fél ujjnyi vastagok a körök.

A szuflé formáim alját és az oldalukat, úgy a fele magasságig, alaposan átkenem vajjal. Erre jó az olaj is. Ha nincs szuflé formád, használhatsz bármilyen edénykét, lényeg, hogy égetett kerámia legyen, ami bírja a sütő melegét. Szándékosan nem használom a formát rendeltetésüknek megfelelően, a tésztát nem  belülre teszem, mert úgy a sütés jóval tovább tartana. 

Fontos intelem következik: ne nyomkodd a tésztát az edényhez! Finoman egyengesd rá az oldalára, a tetején keletkező levegőt, hagyd alatta. A szélüket egy késsel egyenesre vagdosom, finoman eldolgozom. A maradék tésztát félre rakom.

Egy sütőlapra rakom a formákat, a kosarakkal felfelé. A sütőlapom kibélelem papírral, mert később majd úgy használom tovább. Időre játszunk, úgyhogy előre dolgozom. A sütőbe középre tolom. Én nyertem, a sütőnek még kellett úgy tíz másodperc :)

Amíg a kosárkák elősülnek, elkészítem a rizst.

Nagyjából két és fél decit mérek a kerek szemű, tölteléknek árult fajtából. Ez szívja legjobban a nedvességet. A mérőpohárba töltök ugyan annyi vizet, amennyi a rizs volt, majd az egészet, két teáskanálnyi só kíséretében egy főzőedénybe teszem, kavargatva forralom. Amikor az összes víz elfőtt, közepesre veszem a meleget, újabb két és fél deci vizet öntök, azzal lassan, időnként kavargatva főzöm, párolom. Még egyszer megismétlem a víz hozzáadását, a végére ez is eltűnik,  a rizs szépen megpuhul. Ekkor hozzáadok egy 5 dekás vajdarabot, elkeverem benne, majd pár percet pihenni hagyom.

Amíg a rizs pihen, kiveszem a sütőből a kosárkákat. Nagyjából negyed órányit sültek, forró levegőt kaptak, olyan nincs, hogy ez kevés volt.



A hőálló kesztyűvel fogom a formát, óvatosan elválasztom a tésztától, majd a félig kemény kosárkát a kés nyelével letolom. Egy berepedt, majd szépen felhasadt. Mert a teteje fogva tartja. Szóltam, hogy ne nyomkodd rá. Veszem a maradék tésztát, egy darabkát hártyavékonyra nyújtok, a hasadást azzal foltozom. Mivel még sütni fogom, ezen nem érdemes mérgelődni. Én nem vagyok séf, nekem ennyi hiba becsúszhat, én foltozhatok.

Felszeletelem, kockára vagdosom a sajtot. A kosárkák aljára teszek 4-4 kockát, arra kanalazom a főtt rizst, majd újra sajtot pakolok. Végül meglocsolom egyenként, összességében 3 deka olvasztott, enyhén megsózott vajjal. Újra a sütőbe tolom, 200 fokon tartom a hőfokot. Nagyjából tíz perc múlva, amikor a sajt széle barnulni kezd, kiveszem. Ennyi idő alatt elkészítheted a szószt.

Az epret turmixold össze, főzd fel a cukorral és a gyömbérrel. Utóbbiból a kanálnyi a minimális mennyiség, ha bírod a fűszeres levet, rakjál még bátram egy kanálnyit. Forrald egyet, majd húzd le a melegről, tegyél hozzá egy kanál balzsamecetet. Melegen, vagy hűtve locsolgathatod. Én levettem a befőttek közül, a polcról.

Forrón is eheted a kosarakat, langyosan és hidegen is jó. Mi megöntöztük eperszósszal. Ha nem akarsz még azt is készíteni, akkor legyél találékony :)













1 megjegyzés:

  1. Eszméletlen jó!!!! És gratulálok a bloghoz, a kreatív finomságokhoz, rendszeresen be fogok nézni leporolni! :)

    VálaszTörlés