2011. június 8., szerda

Majdnem csirkés rizottó


Vannak konyhai alaptéziseim. Az első például, hogy azt főzöl, amit akarsz, majd úgy hívod, ahogy akarod. Lényeg, hogy főzz :) Második, hogy az első tézistől a főztöd még nem lesz valóban az, aminek nevezed. Akkor lesz az, ha úgy is készíted, ahogy azt kell(ene). Például az angolok tipikus halételét sörtésztában, nem morzsával rántva, vagy a brownie-t megtiszteled a pirított dióval. 
A rizottó is ilyen étel. A minimum az, hogy ahhoz való rizst használsz hozzá, majd zöldséges, esetleg húsos alaplével puhítod a rizst, végül teszel bele parmezán sajtot. Bármilyen rizottó legyen is az. Ha ezt nem teszed, akkor az ételed simán rizses hús lesz. Ezért van a címben a majdnem szó. 
Ez az egytálas - a krumplis lasagne kiötléséhez hasonlóan - menzás bénázásom eredménye. Bénázni úgy szoktam, hogy kitalálom mit főzök, majd úgy kezdek hozzá a készítéshez, hogy nem nézem meg, minden hozzávaló biztosan házon belül van-e. Talán ha egyszer majd egy rendeset koppanok, és nem tudom befejezni az ételt, leszokom róla. De valahogy mindig megoldom, így nem tanulok belőle :)

Ez esetben simán rizses húst akartam készíteni. Felapróztam a hagymát, lepirítottam, rátettem a kockázott csirkemellet, a karikára vágott sárgarépát, kapott őrölt paprikát, a mustárt, egy késhegynyi cayenne borsot, sót, majd némi pirítgatás után felöntöttem duplán vízzel. Fedő alatt párolás, majd nyúlás a rizsért. Emelem a dobozt, és koppanok. Talán, ha egy marék volt az alján. Így jár az, aki azt hisz, rizs mindig van, ha hoz, ha nem. Így jár az, aki átöntögeti a rizst a zacsiból, hogy ne is lássa, pontosan mennyi van a tárolóban. Még szerencse, hogy rizottóhoz való rizst akkor is hozok, ha nincs a listán. Ha netán Férj spontán tenger gyümölcsével akarná megfőzni. Ha netán Hugi, vagy Bobbi házi csokis rizst akarna. Akkor most ez lesz. Hú. Megúsztam a botrányt. Persze el lehetne futni a sarki kisboltig, de én azt nem csinálom. Egyrészt, mert nincs a sarkon (a legközelebbi is autós menet, vagy félórás gyalogtúra, feszített tempóban), másrészt mert ez nálam elvi kérdés. Volt idő, hogy késő estig fulladoztam a melóban, majd amit kerestem, azt idő hiányában a sarki kisboltosnál hagytam. Mindkettőről leszoktam.


Majdnem csirkés rizottó, hozzávalók 4 személyre:
50-70 dkg filézett csirkemell (vagy pulykamell), 50 dkg arborio rizs, 3 közepes sárgarépa, 2 maréknyi zöldborsó, 1 nagyobb fej vöröshagyma, 1/2 dl olíva olaj, 1 púpozott evőkanál őrölt fűszerpaprika, 1 evőkanál mustár, 1 kávéskanál őrölt cayenne bors, só
pluszban, ha van: 3-4 dl zöldséges alaplé, 5 dkg vaj, 5-8 dkg reszelt parmezán sajt (utóbbiak elhagyhatók)

Elkészítem a fentebb írt módon a rizses húshoz szánt pörköltes alapot. A hagymán pirított - párolt húsra annyi vizet öntök, hogy duplán ellepje. Amikor már félig megfőtt, kissé még rágós, de már sűrűsödött a paprikás lé, beleborítom a rizst. Ha ez igazi rizottó lenne, az előre megfőzött zöldségekből nyert alaplével önteném fel. De ez most elmarad, a mélyhűtőben ugyan van alaplé, de aztán leteszek róla, a húsos - paprikás lé elegendő ízt ad. Remélem, legalább is. Lassúra veszem a rotyogást, kicsit megsózom, majd időnként kavargatom az edény tartalmát. Ahogy fő el a leve, így adagolok hozzá mindig egy - egy deci vizet, a félig puhult rizses pontnál rászórok két marék zöldborsót. Ezt addig csinálom, amíg a rizs megpuhul. Hagyok rajta a már szósszá sűrűsödött léből is. Lekapcsolom a meleget, de rajta hagyom az edényt. Beleteszek egy 5 dekás vajdarabot, reszelek hozzá parmezán sajtot, azt is beleszórom, elkavarom, majd félrehúzom. Fedő alatt, legalább tíz percet állni hagyom. Mondanom sem kell, az eset óta a menzások ezt hívják rizses húsnak.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése